Dichter Ernest (ur. 1907 – zm. 1991) psycholog amerykański pochodzenia austriackiego, uznawany za pioniera badań motywacyjnych i psychologii zachowań konsumenckich. Ukończył studia w Wiedniu (warto wspomnieć, że jednym z jego wykładowców i mentorów był Paul Lazarsfeld). Zainteresowanie psychologią i psychoanalizą wykorzystywał zresztą z powodzeniem w swojej późniejszej pracy.
Od 1937 roku na emigracji w Stanach Zjednoczonych. W roku 1946 założył Institute for Motivational Research w Nowym Jorku. Był autorem wielu publikacji na temat szeroko rozumianych zachowań konsumenckich m.in. The Strategy of Desire (1960), The Handbook of Consumer Motivations (1964), The Naked Manager (1974) oraz The Sixth Sense – A Guide to Consumer Motivation (1975). Doradzał również takim znanym firmom jak Procter & Gamble, Chrysler Corporation i Exxon. Był współautorem słynnej kampanii wizerunkowej Exxona, zapamiętanej ze sloganu Put a tiger in your tank (1959).