Mystery Shopping to badanie, którego celem jest obserwacja, opis oraz ocena poziomu usług świadczonych przez sklepy, banki, punkty usługowe itp. Mystery Shopping (w skrócie MS) polega zwykle na na tym, że odpowiednio przeszkolona osoba (tzw. audytor) odwiedza sklep lub punkt usługowy i „odgrywa” rolę klienta. MS ma szerokie zastosowanie w badaniach satysfakcji klientów, pomaga ocenić wiedzę i zaangażowanie osób sprzedających produkt lub usługę, kulturę obsługi, przydatność udzielanych informacji itd. Badania tego typu są chętnie wykorzystywane przez firmy usługowe, dla których istotą sukcesu jest udany kontakt bezpośredni z klientem.
Zasadą prowadzenia MS jest bezwzględna ochrona anonimowości badanych osób, czyli w tym wypadku pracowników sklepu lub placówki usługowej. Badania MS i tak mogą budzić pewne zastrzeżenia natury etycznej, ponieważ osoby w nich uczestniczące (pomijając oczywiście samego audytora) nie mają świadomości, że są uczestnikami badania.