PSM to test stosowany w badaniach cenowych, którego głównym celem jest określenie przez konsumentów stopnia akceptacji ceny produktu w odniesieniu do jego przewidywanej jakości, użyteczności itp. Wynikiem testu jest wyznaczenie czterech przedziałów ceny: zbyt taniej, taniej, drogiej i zbyt drogiej. Standardowy test PSM składa się z opisu produktu i czterech pytań skierowanych do potencjalnego nabywcy produktu:
- Przy jakiej cenie uznałbyś produkt za zbyt tani, aby mógł być dobrej jakości?
- Przy jakiej cenie uznałbyś produkt za tani, ale odpowiedniej jakości?
- Przy jakiej cenie uznałbyś produkt za drogi, ale wart ewentualnego zakupu?
- Przy jakiej cenie uznałbyś produkt za zbyt drogi i nie wart zakupu?
Test PSM został opracowany w roku 1976 przez holenderskiego ekonomistę Petera van Westendorpa. Stosowany jest powszechnie (z nieznacznymi modyfikacjami) w badaniach rynkowych na całym świecie.