Agencja badawcza (ang. market research agency)

Agencja badawcza to instytucja zajmująca się usługami w zakresie realizacji badań marketingowych, rynkowych oraz społecznych. W zależności od przyjętego profilu działalności agencje badawcze mogą posiadać pełną ofertę badawczą dla wszystkich branż przemysłowych, jak również specjalizować się w określonym rodzaju badań.
Agencje badawcze można podzielić umownie na następujące kategorie:

  1. agencje typu full-service oferujące badania realizowane dowolną metodą i techniką dla wszystkich branż przemysłowych
  2. agencje wyspecjalizowane w badaniach dla kilku lub jednej branży przemysłowej (farmaceutycznej, motoryzacyjnej, bankowej itp.)
  3. agencje oferujące badania realizowane określoną metodą lub techniką badawczą (CATI, Mystery Shopping, badania internetowe, telemetryczne itd.)

Rynek agencji badawczych rozwija się w Polsce od roku 1989, ale tradycja krajowych badań opinii jest znacznie dłuższa. Pierwszą instytucją w Polsce zajmującą się tego rodzaju badaniami był Ośrodek Badania Opinii Publicznej, założony w 1958 roku. Obecnie w Polsce działa kilkadziesiąt różnych agencji badawczych, zarówno z kapitałem krajowym jak i zagranicznym. Izbą branżową skupiającą agencje badawcze działające w Polsce jest Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku.