Share of shelf to wskaźnik wykorzystywany do oszacowania liczby produktów danej marki w stosunku do liczby wszystkich pozostałych produktów z tej samej kategorii, eksponowanych na półkach w hipermarketach, sklepach detalicznych oraz innych punktach sprzedażowych. Innymi słowy jest to udział produktu w półce.
Wskaźnik ten jest w miarę prosty do obliczenia. Przykład: jeżeli liczba produktów marki X (np. napojów gazowanych) eksponowanych na półkach jakiegoś hipermarketu wynosi 20, a łączna liczba produktów wszystkich marek napojów gazowanych eksponowanych na półkach tego hipermarketu wynosi 50, to udział share of shelf produktów marki X wynosi 40%. Aby wyliczyć w sposób obiektywny omawiany wskaźnik należy oczywiście uwzględnić możliwie dużą liczbę punktów sprzedażowych, stanowiących próbę reprezentatywną dla wybranego miasta, regionu lub całego kraju. Najczęściej stosowanym rodzajem badania umożliwiającym wyliczanie tego wskaźnika jest badanie typu Category Management. Wskaźnik ten ma podstawowe zastosowanie w merchandisingu oraz wszelkich działaniach handlowych i marketingowych, których celem jest efektywna ekspozycja towaru na półkach sklepowych.