Instytut Gallupa to jedna z najbardziej znanych agencji badawczych na świecie, założona w roku 1935 (Princeton, Stany Zjednoczone) przez George’a Gallupa, początkowo pod nazwą American Institute of Public Opinion. W 1936 roku Instytut zasłynął z sondaży prowadzonych w trakcie kampanii prezydenckiej, w której kandydat Demokratów, Franklin D. Roosvelt, zmierzył się z kandydatem Republikanów, Alfredem R. Landonem. Gallup, stosując metodę doboru kwotowego respondentów do sondażu, prognozował zwycięstwo Roosevelta. Tymczasem w sondażach pocztowych prestiżowego pisma Literary Digest, znanego z trafnych prognoz wyborczych, na faworyta wyborów wskazywano Landona. Wybory, zgodnie z prognozami Gallupa, wygrał Roosevelt, a badania wyborcze stały się od tamtej pory znakiem rozpoznawczym Instytutu.
W roku 1948 roku, również w trakcie kampanii prezydenckiej, Instytutowi przydarzyła się spektakularna wpadka, z powodu błędnej prognozy zwycięstwa Thomasa E. Deweya nad Harrym Trumanem. Co ciekawe, była ona spowodowana zastosowaniem doboru kwotowego respondentów, tej samej metody, która 12 lat wcześniej przyczyniła się do sukcesu Instytutu. Gallup nie wziął pod uwagę wielkich zmian demograficznych w Stanach Zjednoczonych, spowodowanych udziałem kraju w II wojnie światowej; dobór kwotowy okazał się zawodny, ponieważ zmieniła się struktura społeczno-demograficzna ludności Stanów Zjednoczonych. W 1956 roku Gallup zdecydował o rezygnacji z doboru kwotowego na rzecz doboru losowego. W roku 1958 Instytut został przekształcony w Gallup Organization i rozszerzył swoją działalność na rynki międzynarodowe. Obecnie prowadzi swoje badania w ponad 160 krajach na całym świecie, w tym również w Polsce. Oprócz badań wyborczych prowadzi rozmaite badania społeczne, ekonomiczne itp. Siedzibą główną Instytutu jest Waszyngton.