Elmo Roper (ur. 1900 – zm. 1971) amerykański badacz rynku i opinii, jeden z trzech – obok George Gallupa i Archibalda Crossleya – uznanych pionierów badań opinii publicznej w Stanach Zjednoczonych lat 30. XX wieku.
Badaniami rynkowymi zainteresował się po tym, jak zmuszony był zamknąć rodzinny interes, sklep z biżuterią. Wkrótce otrzymał pierwsze zlecenie przeprowadzenia badań dla innej firmy biżuteryjnej Traub Company. W roku 1933 wraz ze swoimi partnerami w interesach, Paulem T. Cherringtonem i Richardsonem Woodem, założył jedną z pierwszych amerykańskich agencji badań rynkowych, pod nazwą Cherrington, Wood and Roper. Jednocześnie zainteresował się badaniami sondażowymi oraz technikami losowego doboru prób badawczych.
W latach 1935 rozpoczął współpracę z magazynem Fortune, dla którego aż do roku 1950 realizował cykliczne sondaże dotyczące opinii publicznej na temat bieżących wydarzeń politycznych, społecznych i ekonomicznych. Trzykrotnie (w roku 1936, 1940 i 1944) z dużą dokładnością prognozował zwycięstwa Franklina D. Roosevelta w kolejnych wyborach prezydenckich. W 1947 założył, istniejący do chwili obecnej, Roper Center for Public Opinion Research przy University of Connectitut.