Agencja badawcza to instytucja zajmująca się usługami w zakresie realizacji badań marketingowych, rynkowych oraz społecznych. W zależności od przyjętego profilu działalności agencje badawcze mogą posiadać pełną ofertę badawczą dla wszystkich branż przemysłowych, jak również specjalizować się w określonym rodzaju badań.
Agencje badawcze można podzielić umownie na następujące kategorie:
- agencje typu full-service oferujące badania realizowane dowolną metodą i techniką dla wszystkich branż przemysłowych
- agencje wyspecjalizowane w badaniach dla kilku lub jednej branży przemysłowej (farmaceutycznej, motoryzacyjnej, bankowej itp.)
- agencje oferujące badania realizowane określoną metodą lub techniką badawczą (CATI, Mystery Shopping, badania internetowe, telemetryczne itd.)
Rynek agencji badawczych rozwija się w Polsce od roku 1989, ale tradycja krajowych badań opinii jest znacznie dłuższa. Pierwszą instytucją w Polsce zajmującą się tego rodzaju badaniami był Ośrodek Badania Opinii Publicznej, założony w 1958 roku. Obecnie w Polsce działa kilkadziesiąt różnych agencji badawczych, zarówno z kapitałem krajowym jak i zagranicznym. Izbą branżową skupiającą agencje badawcze działające w Polsce jest Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku.