Nielsen Arthur Charles (ur. 1897 – zm. 1980) amerykański analityk i badacz rynku, Duńczyk z pochodzenia, jedna z najważniejszych postaci w dziejach badań marketingowych. Założyciel agencji badawczej A.C. Nielsen Company (1923), obecnie jednej z największych instytucji badawczych na świecie. Wprowadził do dziedziny badań marketingowych kilka innowacji, których istnienie jest dzisiaj tak oczywiste, że trudno uwierzyć w to, że ktoś musiał wpaść na nie jako pierwszy. Spopularyzował definicję „udziału w rynku” (ang. market share) oraz metodę jego wyliczenia opartego na analizie statystycznej. Na szeroką skalę zaczął również stosować testy produktów. Przede wszystkim był jednak entuzjastą mediów i to dzięki badaniom radia i telewizji zapisał się w historii badań marketingowych.
W latach 30. był jednym z pionierów badań słuchalności amerykańskich stacji radiowych. Zainteresował się wtedy audiometrem, urządzeniem skonstruowanym przez dwóch naukowców z Massachusetts Institute of Technology. Urządzenie to umożliwiało rejestrowanie stacji i programów radiowych odsłuchiwanych w odbiornikach.Nielsen odkupił prawa do audiometru od jego konstruktorów, opatentował go i na początku lat 40. zaczął instalować urządzenia w losowo wybieranych gospodarstwach domowych i Amerykanów. Ta innowacja spowodowała, że badania Nielsena stały się dla reklamodawców najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o słuchaczach stacji radiowych oraz udziale tych ostatnich w rynku (tzw. „Nielsen Radio Index”). W latach 50. z powodzeniem zaadoptował audiometry do badań widowni stacji telewizyjnych. Od tamtej pory badania telemetryczne stały się jednym z najbardziej znanych produktów firmowych agencji badawczej Nielsena.